Заветът на свети Паисий Хилендарски
Когато четем “История славянобългарска” и проследяваме съдбата на българската държава и българския народ, лесно може да забележим една закономерност.
Докато българският цар е управлявал държавата със страх Божий и е следял за спазването на Божия закон в нея, страната ни се е укрепявала и благоденствала.
Така е било по времето на Св. Цар Борис, Цар Симеон Велики, Цар Иван Асен, Цар Петър и др.
Но по времето, когато сред управляващата аристокрация е имало беззаконие, вражда, междуособици, а сред народа пороци, насилие и безпътица, то Бог е изоставял страната ни и върху нея са връхлитали беди, разорение, поробване от чужди народи.
Свети Паисий подбужда народностното ни съзнание и казва: “И ние сме били велик народ и сме имали велики царе…”.
Но кога е било това?
Когато царете ни са възстановявали действието на божествения закон в страната; изпълнението на Божиите заповеди; християнската нравственост и благочестие; със своите действия са укрепявали Христовата Църква.
Тогава Бог е благославял страната ни и тя е процъфтявала.
Укрепявала се е като държава и народност.
Това благополучие е било в пряка зависимост от отношението ни към Бога.
В най-новата ни история ние преживяхме една противоположна действителност.
Преди шест десетилетия беше направен опит да се създаде общество на справедливост и прогрес, но без Бога.
Ние съзнателно отстранихме Бога от живота си и живяхме без Него.
След две поколения на безверие виждаме резултатите:
1) народността ни заслабна, обезсили се;
2) младите хора, които са бъдеще и сила на страната, я напуснаха;
3) не се създават семейства, не се раждат деца;
4) увеличиха се болестите;
5) появи се престъпност, шири се безнравственост;
6) има стопански неудачи, разорение;
7) земята и природата са повредени от неразумната човешка дейност.
Всички изживяваме големи трудности и сме подложени на тежко изпитание.
Ето какво ни донесе животът без Бога.
Така изглежда човешкият живот, когато в него няма Божие благословение.
Очевидно е, че тази отдалеченост не е полезна за нас и за държавата ни.
Ако искаме животът ни да се промени и нещата да се поправят, ние трябва да се помирим с Бога и отново да Го потърсим.
Ние не можем да се възродим като народ, ако в нас не укрепне православното ни самосъзнание.